Het moderne Azië - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jaco en Lieke Ruizendaal - WaarBenJij.nu Het moderne Azië - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Jaco en Lieke Ruizendaal - WaarBenJij.nu

Het moderne Azië

Door: Jaco en Lieke

Blijf op de hoogte en volg Jaco en Lieke

02 Februari 2015 | Singapore, Singapore

-SINGAPORE-
Onze laatste bestemming van de Aziëreis was het moderne Singapore. Deze stad is een totaal andere wereld dan al het andere van Azië dat we hebben gezien. Het voelde al een beetje als thuis komen, maar dan midden in de zomer. We vlogen er heen vanaf Kuching en kwamen aan op Changi Airport. Vanaf het vliegveld liep er een metrolijn de stad is, die ook langs ons hotel kwam. We hadden een mooi hotel op loopafstand van de metrohalte. Het hotel was relatief goedkoop voor Singapore, wat ongetwijfeld te maken had met het feit dat er nogal wat beoefenaars van het oudste beroep ter wereld in de buurt te vinden waren. Er waren gelukkig ook allerlei relatief goedkope eettentjes in de buurt te vinden. Alles wat we hierna goedkoop noemen is slechts relatief goedkoop, ten opzichte van de rest van de stad. Niet ten opzichte van de rest van de reis, want vergeleken met de andere landen waar we zijn geweest is alles in Singapore duur.

We zijn op de dag dat we aankwamen direct de stad in getrokken, naar de mooie Marina Bay. Hier vind je een van de vreemdste gebouwen die we ooit hebben gezien, de 'Marina Bay Sands'. Het zijn drie torens naast elkaar, met een soort schip erboven. Er zit onder andere een luxe hotel en verblijf daar biedt toegang tot het zwembad op de 55ste verdieping, maar je moet er wel minimaal 350 euro voor meenemen. Wij zijn naar het skydeck van dit gebouw geweest, op de 54ste verdieping en hebben daar genoten van het prachtige uitzicht op de skyline van Singapore.

De dag erna hebben we een wandeltocht gemaakt over de 'Southern Ridges', een verzameling parken die met bruggen met elkaar zijn verbonden. Dit is een vreemde gewaarwording, het ene moment rijdt je met een moderne metro door de stad, het volgende moment ben je omgeven door bomen en wordt je met bordjes gewaarschuwd voor brutale apen. Vanaf de heuvels op de route heb je af en toe een prachtig uitzicht over de stad. Al die met elkaar verbonden parken vormen een ononderbroken wandelroute die we ruim vier uur lang gevolgd hebben. Daarna zijn we naar Orchard Road gegaan, de Kalverstraat van Singapore. Hier vind je alleen geen rijtjes met winkels, met een verzameling winkelcentra langs de weg. Toen we een mall doorgestruind hadden merkten we dat we eigenlijk best wel moe waren en besloten we om een filmpje te pakken. Dat was een goede, relaxte afsluiting van een inspannende dag.

We hebben de derde en de vijfde dag vooral besteedt aan het bekijken van een aantal bijzondere wijken. Je hebt in Singapore veel moderne wijken met mooie appartementengebouwen, maar ook nog wijken waar je weer merkt dat je gewoon in Azië bent. Oude wijken, waar de bevolkingsgroepen die er wonen een duidelijke stempel op hebben gedrukt. Zo zijn we naar Chinatown, Little India en de moslimwijk geweest. De mooiste bezienswaardigheid was wel de Thousand Buddha temple in Chinatown, waar een grote hal, versierd met duizend draken en duizend boeddha beelden te vinden was. Nog mooier was dat we aan het einde van de vijfde dag rustig op een terrasje zijn gaan zitten voor 'happy hour', met bier en sangria voor de halve prijs. Relatief goedkoop drinken in Clarkson Quay, een hippe buurt in Singapore, met ongeveer vijf euro voor een glas met 0,4L bier. Happy hour houdt hier al vrij vroeg op, rond acht uur 's avonds, dus toen zijn we naar Marina Bay gegaan. Daar was een openluchtconcert van Flame of the Forest, een met name instrumentale band. De sfeer was erg goed en het uitzicht op de skyline fenomenaal, dus we zijn daar de rest van de avond met een paar blikjes bier blijven hangen en hebben uiteindelijk een metro terug gepakt naar het hotel.

Op de vierde dag zijn we naar één van de jungleparken in de stad gegaan. Zo wisselen we de stedelijke jungle om de dag af met een park of met een daadwerkelijke jungle. Het mooiste park 'Bukit Timah' bleek gesloten, omdat er onderhoud werd gepleegd aan de paden. Op 'loopafstand' van dit park lag ook een ander park, het MacRitchie Reservoir park. We besloten het pad te volgen en een goede twee uur later bereikten we MacRitchie. Onderweg zijn we nog een groep apen tegengekomen die in de bomen boven ons elkaar aan het vlooien waren. We hebben ook een skink en een 'clouded monitor lizard' gezien. Later zijn we nog meer groepen apen tegengekomen, wat een erg leuk gezicht was. De kleintjes werden al bang als je naar ze keek, maar de grootste aap in het gezelschap ging gerust pontificaal op de weg zitten, zodat je om hem heen moest lopen. Na een flinke wandeltocht door het park waren we aan het einde, ruim vijf uur later, wel blij dat we weer in een bus zaten. Hier konden we even uitrusten voor we aan het avondprogramma begonnen; de 'night safari'. Dit is een dierentuin vol met nachtdieren waar je alleen 's avonds in mag. Dat is wel heel leuk, want de dieren voeren daadwerkelijk wat uit. Het mooiste aan het bezoekje was de tramrit, een ritje van ongeveer veertig minuten langs de meeste dieren in het park. Onderweg kreeg je te horen naar welke dieren je keek en probeerde de spreker slechte woordgrappen te maken, zoals over de mannetjesleeuw die het leeuwendeel van het eten voor zichzelf opeist. We hadden het zo naar onze zin dat we bijna te laat waren voor de laatste metro en bij de laatste overstap was er zelfs helemaal geen dienst meer dus moesten we na een lange dag twintig minuten naar het hotel lopen.

Op de laatste zondag voor vertrek hadden we wel behoefte aan een wat minder inspannende activiteit en zijn we naar East Coast Park gegaan. Daar hebben we een beetje rondgefietst en lekker op het gras op een handdoekje gelegen. Je kon er ook zwemmen, maar dat vonden we al teveel moeite. 's avonds zijn we sushi gaan eten in een tent waar ze een happy sushi hour deal hadden; alles voor de helft van de prijs. We hadden het nog even nagevraag bij de ober, want het is in Singapore niet ongewoon om prijzen op het menu exclusief belasting (7%) en 'service charge' (10%) te vermelden. De ober verzekerde ons dat de 6 euro voor een biertje de nettoprijs was. Toen we de rekening kregen, kwam de aap uit de mouw, de prijzen waren niet netto. Een vriendelijke manager begreep ons bezwaar en we hoefden de belasting en 'service charge' uiteindelijk niet te betalen. Moet je het maar op het menu vermelden, nietwaar?Lieke is nog steeds geen ontzettende sushi fan, maar heeft er gelukkig ook wel een paar gevonden die ze wel lekker vond.

Op onze laatste dag, vandaag, moesten we al om half vier 's middags op het vliegveld zijn, dus we hadden geen tijd meer om een hele tocht te maken. We zijn daarom lekker naar de Hobbit gegaan bij een bioscoop die min of meer op de route lag. We waren samen ongeveer de helft van het publiek in de zaal. Inmiddels hebben we de eerste vlucht al gehad en hebben we ruim vijf uur aan tijd gedood op het vliegveld van Bangkok. Straks, over een half uur, om twee uur 's nachts lokale tijd vliegt er een China Airlines/KLM vliegtuig met ons erin terug naar Amsterdam!

• 02 Februari 2015 - 21:47

Lisanne:

Jullie zijn alweer onderweg! Wat gaat de tijd toch snel. Het waren echt hele leuke verhalen om te volgen. Ik ben erg benieuwd naar alle foto's en de rest van de verhalen. Kom goed thuis! Tot snel, xx

• 02 Februari 2015 - 22:21

Vera Van Haaren:

Welkom terug in Nederland, als het al zo ver is.........02-02---.22:15 uur?
    Leuk om jullie verhalen te lezen! Het zit er op. Gelukkig zijn er de foto's nog :)
    Groetjes, Vera en Sjon

• 03 Februari 2015 - 10:49

Sjoerd:

Hoi Lieke en Jaco, ik vond het een erg leuk verslag dat Ineke me nu net heeft voorgelezen in het ziekenhuis waar ik een paar dagen lig. Dit was dus een leuke afleiding.Ik hoop dat jullie een erg mooie en leuke reis hebben gehad.

Heel veel groetjes Sjoerd