Paradijselijk Cambodja - Reisverslag uit Kaôh Kŏng, Cambodja van Jaco en Lieke Ruizendaal - WaarBenJij.nu Paradijselijk Cambodja - Reisverslag uit Kaôh Kŏng, Cambodja van Jaco en Lieke Ruizendaal - WaarBenJij.nu

Paradijselijk Cambodja

Door: Jaco en Lieke

Blijf op de hoogte en volg Jaco en Lieke

25 November 2014 | Cambodja, Kaôh Kŏng

Koh Kong
Vanaf Phnom Penh zijn we afgereisd naar Koh Kong, vlakbij de grens met Thailand en aan de Cambodjaanse kust. Hier hebben we twee dagtrips gemaakt. De eerste was een eiland met een prachtig strandje en een warme blauwe zee. Hier hebben we voor het eerst gesnorkeld en ontdekt dat je je daarvoor goed moet insmeren met zonnebrandcreme. Onze hele rug is flink verbrand en dat was een tegenvaller, omdat we de dagen erna naar de zonnige stranden van Koh Rong gingen...

De tweede dagtrip was door de jungle. Een bootje bracht ons de rivier op en zette ons af aan de voet van een heuvel. Daarvandaan hebben we de heuvel beklommen en zijn we door de jungle gelopen naar een waterval. Bij de waterval was een rotsige poel waar we hebben gezwommen. Dat was echt heel cool.

Koh Rong
De week erna hebben we doorgebracht op twee eilanden vlakbij Sihanoukville. We gingen eerst naar Koh Rong, dat bekend staat als een partyeiland. De eerste nacht heeft het zijn reputatie goed waargemaakt, want toen hebben we tot diep in de nacht gefeest. Er is geen continue stroomvoorziening op het eiland, maar meestal wel een strandtent die bereid is zijn dieselgenerator wat langer aan te houden. Af en toe was het ineens donker en stil, maar meestal was dat zo opgelost. Het beste feest was niet bij een strandtent, maar voor een soort winkeltje waar een aantal Cambodjanen een feest waren begonnen. Hier waren uiteindelijk ook de meeste toeristen te vinden. Aan het einde van het feest zijn we nog gaan zwemmen en we hebben toen een bizar fenomeen gezien: fytoplankton. Als je met je armen woelt in het water geeft het water licht! De tweede avond wilden we ook weer feesten maar toen viel het helaas wat tegen. Geen spontane feestjes van Cambodjanen helaas, en ook geen andere plekken waar echt gefeest werd, dus misschien hadden we de avond ervoor gewoon geluk gehad!

Na twee dagen hadden we Koh Rong wel gezien. Ondanks dat het er erg leuk was, is het er ook best druk en behoorlijk vies. Een eilandje verderop (Koh Rong Samloem) scheen heel mooi en relatief onontdekt te zijn, dus daar zijn we heen gegaan. We hadden er een mooie bungalow, direct aan het strand. Veel paradijselijker dan dit prachtige eiland vind je ze niet. Er is niet zoveel te doen, toegegeven, maar dat boodt ons de gelegenheid om heerlijk uit te rusten. Dat was ook wel nodig, want Lieke is flink ziek geworden op dit eiland. Er is geen continue stroomvoorziening en dus ook geen continue koeling. Het eten is dus niet altijd goed. Daar is Jaco ook achtergekomen op de laatste dag van ons verblijf op het eiland. Ondanks deze tegenvaller (en het feit dat Jaco's slippers hier zijn gejat) hebben we enorm genoten van onze tijd op dit eiland, wat ook de laatste bestemming voor ons was in Cambodja.

We willen hier ook graag een korte samenvatting geven van onze ervaringen met de Cambodjanen. Het zijn ontzettend vriendelijke mensen, in ieder geval de meeste. Dit merk je aan de glimlach op de gezichten van bijna iedereen die je tegenkomt. Het zijn ook heel arme mensen die hard moeten werken voor hun geld; we hebben een ober gesproken die zeven dagen per week 16 uur per dag werkte voor 80 dollar per maand. Dat is ongeveer twee euro per dag. Daarvoor kreeg hij wel kost en inwoning (lees: een bord rijst en een veldbed in de gang), maar het blijft meelijwekkend weinig. De Cambodjanen zijn verder verzot op hun muziek en je hoort de liedjes regelmatig tijdens de busreizen (waarbij het dan lijkt alsof telkens hetzelfde nummer opstaat, wat soms ook zo is). Ook kun je aan de muziek de vrolijke geest van de Cambodjanen zien, want ze beginnen regelmatig spontaan te zingen tijdens hun werk.

We zijn nu net aangekomen in Ho Chi Minh, Vietnam. De komende drie weken gaan we hier een tocht maken langs de kust naar het Noorden. We houden jullie op de hoogte!