Eerste dagen in Azië: Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jaco en Lieke Ruizendaal - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Azië: Bangkok - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Jaco en Lieke Ruizendaal - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Azië: Bangkok

Door: Jaco

Blijf op de hoogte en volg Jaco en Lieke

01 November 2014 | Thailand, Bangkok

We zijn goed aangekomen in Bangkok! Op het vliegveld kwamen we twee andere backpackers tegen, waar we de eerste dag samen mee hebben doorgebracht. Wandelend over de legendarische Khaosan Road, waar zo'n beetje alle backpackers hun eerste nacht in Azië doorbrengen, hebben we direct kennis gemaakt met de Thaise manier van doen. Ontzettend vriendelijk en op het oog heel behulpzaam. Meestal willen ze echter iets van je, variërend van een tuktuk ritje tot en met een tour langs alle winkels waar ze provisie voor krijgen als ze er toeristen langsbrengen. Dit is even wennen aan het begin, net als de constante hitte (35 graden), de sterke geuren variërend van lekker eten tot zwetende aziaten en het chaotische verkeer met weinig oversteekplaatsen. Nu, een paar dagen later, zijn we wat meer uitgerust en hebben we een moment gevonden om jullie te vertellen wat we allemaal hebben beleefd. Mede mogelijk gemaakt door een tweedehands tablet die we vandaag op de kop hebben getikt!

De eerste dag hier was vrij vermoeiend, doordat we om half zeven 's ochtends lokale tijd aankwamen. We hadden niet echt geslapen in het vliegtuig, maar toch bedacht dat we er een 'gewone' dag van zouden maken. Gelukkig kwamen we op het vliegveld een Canadees tegen die al eens eerder in Bangkok was geweest. Met zijn hulp en een beetje zoeken waren we vrij snel in ons hotel. Daar hebben we de volle rugtassen achtergelaten en zijn met een klein rugtasje op pad gegaan. De dag stond in het teken van acclimatiseren en de stad verkennen, maar met zo min mogelijk inspanning. We zijn onder andere een veertig meter hoog Boeddha beeld tegengekomen en hebben een prachtige tempel gezien. Tijdens het lopen word je regelmatig aangesproken door tuktuk chauffeurs en toen we moe werden, gingen we een keer overstag. We werden rondgereden door een goedgemutste Thai die welgeteld drie tanden over had en het geniaal vond om ons rond te rijden en een beetje te toeteren. Kosten, omgerekend 75 cent. Toen het eenmaal donker was vonden we dat we mochten slapen, ondanks dat het pas 7 uur was. Toen hadden we er een dag van 41 uur op zitten...

De dagen erna hebben we veel lokale hoogtepunten gezien. We zijn in Wat Traimit geweest waar we de gouden Boeddha hebben gezien. Ze kwamen er in 1955 achter dat er onder een pleisterlaag een volledig gouden, enkele eeuwen oude Boeddha schuil ging en hebben er prompt een tempel voor gebouwd. Je komt bij die tempel na een wandeling door de drukke steegjes van China town. Ja, dat lees je goed, ook im Azië heb je China Towns. De straatjes in deze buurt waren zo mogelijk nog smaller en drukker dan in de rest van de stad en zelfs als het te smal is om naast elkaar te lopen, krijgen ze het voor elkaar om er op een scooter doorheen te willen rijden. Behoorlijk bizar. We hebben natuurlijk gebruik gemaakt van de oudste snelweg van de stad; de Chao Praya rivier, kort gezegd de meest relaxte manier om van A naar B te komen. Daarnaast is het ook een relaxte manier om rustig de stad te bekijken en ideeën op te doen. Zo vaarden we langs de Wat Arun, de tempel van het ochtendgloren. Dit is een van de meeste prachtige tempels in de stad, volledig versierd met stukjes keramiek en schelpen. Tot slot hebben we een bezoek gebracht aan het nationale paleis, met de tempel Wat Prakaeo, waar de meest bezochte Boeddha van Thailand te zien is, gehouwen uit één blok Jade. Het hele paleisterrein is slechts toegankelijk voor voldoende kuis geklede mensen en is letterlijk bezaaid met goudomrand en geweldig versierde tempels.

We hebben uiteraard nog veel meer gezien en meegemaakt, teveel om in dit verhaal allemaal terug te laten komen. Er blijkt ook een limiet te zijn aan het totaal aantal foto's dat we kunnen delen, dus we hebben een heel beperkte selectie gemaakt uit de inmiddels al bijna 200 foto's. Morgen pakken we de taxi, metro, bus, benenwagen en weer bus naar Siem Reap, in Cambodja. De bus vertrekt om 07.00 stipt, dus we hadden eigenlijk allang moeten slapen...

Veel liefs van Lieke en Jaco

P.s. Uploaden van het verhaal is schijnbaar in Bangkok nog niet gelukt, daarom nu vanuit het hotel in Cambodja. Hoe we daar gekomen zijn en wat we onderweg hebben beleefd lezen jullie in ons volgende verhaal.

• 02 November 2014 - 12:37

Freek:

Leuk! Heel veel plezier daar

• 02 November 2014 - 13:41

Jeroen:

Leuk om te lezen!

• 03 November 2014 - 19:21

Anneke:

Leuk jongens! Veel succes met de zwetende Aziaten! Hier treedt de regen en kou in.... :(